کد مطلب:107027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:156

حکمت 331











[صفحه 692]

(علم بر دو نوع است: یكی علم طبیعی و فطری، دیگری علم شنیده، كه علم شنیده تا مطبوع نباشد بی فایده است). مقصود امام (ع) از علم مطبوع، عقل بالملكه است، یعنی استعداد به وسیله ی علوم بدیهی و ضروری برای رسیدن به علوم اكتسابی، و مقصود از علم مسموع، همان شنیده های از دانشمندان است، زیرا كسی كه چنین استعدادی را ندارد، سودی از شنیده های خود از علوم نمی برد و از دستاورد خود بهره مند نمی شود. بعضی گفته اند مقصود از علم مطبوع آن اصولی است- مانند توحید و عدالت خدا- كه انسان به طبیعت عقل و فطرت می داند، و علم مسموع، علوم شرعی است كه نسبت به اصول عقلی و فطری، به منزله ی فرع است، زیرا فرع بدون اصل سودی ندارد.


صفحه 692.